Jest szansa na poprawę połączenia Bydgoszczy z węzłem na drodze ekspresowej S5 i S10 w Białych Błotach. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Bydgoszczy ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji dla nowej trasy. Zadaniem poszukiwanego projektanta ma być wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z dokumentacją geologiczną i geotechniczną oraz uzyskaniem decyzji środowiskowej.
Chodzi o odciążenie drogi wojewódzkiej nr 223, która prowadzi z Bydgoszczy w kierunku węzła na drodze szybkiego ruchu przez miejscowość Białe Błota. Zaczyna się na węźle S5/S10 Bydgoszcz Błonie, a kończy na terenie miasta Bydgoszcz. Ma niespełna 7 km długości. Obecnie przejazd tą trasą przez podbydgoską miejscowość jest uciążliwy zarówno dla mieszkańców, jak i kierowców zmierzających w stronę Bydgoszczy lub Szubina.
Wyświetl większą mapę
O potrzebie budowy obwodnicy Białych Błot mówi się od dawna, a pierwsze próby wypracowania studium dla nowej trasy lokalny samorząd podejmował jeszcze w 2017 roku. Dotychczasowe próby znalezienia nowego przebiegu drogi nie zakończyły się sukcesem. Teraz za opracowanie studium zabiera się bydgoski ZDW. Właśnie ogłosił przetarg na opracowanie STEŚ wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej, a także dokumentacją geologiczną i geotechniczną.
W ramach ogłoszonego przetargu na etapie STEŚ projektant będzie zobowiązany do przedstawienia kilku wariantów drogi. Oprócz wariantu „zerowego”, czyli bezinwestycyjnego, uwzględniającego jedynie koszty utrzymania istniejącej drogi, mają to być: wariant przez Białe Błota – zakładający przeprowadzenie trasy przez centrum miejscowości, wariant przez Białe Błota z tunelem – obejmujący budowę tunelu zakrytego, który umożliwiłby utrzymanie ruchu lokalnego na poziomie terenu, wariant północny – w tym przypadku trasa rozpoczynałaby się na rondzie przy ul. Szubińskiej, Ofiar Hitleryzmu i Duńskiej, a kończyła na węźle Bydgoszcz Błonie. Należałoby tu uwzględnić możliwość włączenia w obwodnicę drogi planowanej w osobnym opracowaniu: z Białych Błot przez Drzewce do Lisiego Ogona, wraz z nowym węzłem na S5.
Dodatkowo mogą być przedstawione inne warianty zaproponowane przez projektanta. Wszystkie będą musiały uwzględniać plany zagospodarowania przestrzennego województwa i gmin.
Czas na opracowanie dokumentacji to 30 miesięcy, a termin składania ofert wyznaczono na 22 września 2025 r.